karinboktok.blogg.se

Att läsa är att leva. Här skriver jag om böcker jag läst. Utbudet är blandat, men deckare dominerar.

Intressant irländsk deckare om flickor som skickades till Magdalenahem

Publicerad 2019-12-30 17:11:36 i Allmänt,

Jo Spain är en ny bekantskap. Hon är från Irland, och deckaren Förlåt oss våra synder är vad jag förstår den första av hennes böcker som översatts till svenska. Googlar man på Jo Spain ser man att det finns i alla fall tre till böcker med polisen Tom Reynolds i huvudrollen, även om det står på baksidan att det är en trilogi. Med fyra böcker (minst) i så fall... Jag ser fram emot att de övriga översätts till svenska, för det här är riktigt bra!
 
Ett lik hittas i en park, korsfäst mot ett träd. Det visar sig vara en nunna, och Tom Reynolds tror att fallet har samband med vad som på 50-, 60- och 70-talen hände på de så kallade Magdalenahemmen eller Magdalenatvätterierna. Dit skickades unga flickor av olika orsaker, o en del var gravida, och deras barn togs omedelbart ifrån dem, så fort de var födda.
 
Reynolds och hans kollegor hamnar i ett nunnekloster på irländska landsbygden, och det är lite Agatha Christiekänsla när det blir snöoväder, och poliserna blir mer eller mindre tvungna att stanna i klostret längre än de tänkt sig. De undersöker banden bakåt till Magdalenahemmen, men flera av nunnorna är också intressanta i utredningen.
 
Min enda invändning är att väldigt många personer i handlingen verkar ha blivit bortadopterade som små, och det känns lite osannolikt. Men det kanske var så på Irland, och dessutom behövs det väl för handlingens skull, så jag är beredd att förlåta det.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela