karinboktok.blogg.se

Att läsa är att leva. Här skriver jag om böcker jag läst. Utbudet är blandat, men deckare dominerar.

Kul uppslag, men slarvigt skriven och korrläst

Publicerad 2020-08-23 15:06:26 i Allmänt,

Jag förstår varför Roger Svedberg försökt göra när han skrev Carmensyndromet. Han är musiker, och jobbar i Kungliga hovkapellet, och boken han skrivit utspelar sig på  Operan, och bygger väldigt mycket på olika operor. Det greppet är lite kul, och själva deckarplotten är inte helt oäven, även om jag inte tycker att Svedberg får ihop det riktigt på slutet.
 
Men det stora problemet med den här boken är ett dåligt språk och en dslarvig (eller möjligen obefintlig) korrekturläsning. "Han sjung" istället för "Han sjöng". "Skorna chippade" i stället för "Skorna kippade". En hel del grammatiska tavlor av typen "deras" i stället för "sina". Ja, så fortsätter det. Lite synd, för idén med boken rä rätt kul. Men såna här mmissar får åtminstone mig att tappa intresset.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela