karinboktok.blogg.se

Att läsa är att leva. Här skriver jag om böcker jag läst. Utbudet är blandat, men deckare dominerar.

Väldigt mycket Agatha Christie, men tråkigt slarvfel

Publicerad 2020-02-27 17:11:15 i Allmänt,

En giftig skandal av Kristina Appelqvist har ju både rektor Emma Lundgren och litteraturforskaren Helena Waller som huvudpersoner, sedan författaren bestämt sig för attkombinera de båda bokserierna.
 
Jag var extra förväntansfull inför den här boken, eftersom den alluderar väldigt mycket på flera Agatha Christie-böcker, och jag är ju en Agatha Christie-nörd.
 
Den första Christie-boken som spelar en stor roll i den här boken är Ett mord annonseras. Här, precis som i den boken, ser förvånade läsare av lokaltidningen hur ett mord faktiskt annonseras i tidningen. Oxh det blir fler anspelningar på fler Christieböcker. Dessutom spelar författaren Agatha Christie en stor roll i boken, eftersom en person i Skövdetrakten sägs ha brevväxlat med henne under många år.
 
Jag tycker idén är rolig, och jag tycker att Kristina Appelqvist lyckas ganska väl med sitt pusseldeckarmysterium, där givetvis en person faller död ner, precis som i Christieboken.
 
Jag har bara en riktigt allvarlig invändning - ja, för mig som är en nörd är det ett allvarligt fel när Appelqvist påstår att Christiedeckaren Dolken från Tunis heter Dolken i Tunis, och utspelar sig kring Medelhavet. I original heter den The Murder of Roger Ackroyd, och den utspelar sig i en liten engelsk by. Att den på venska heter Dolken från Tunis beror på att det är den som är mordvapnet. Jag tycker faktiskt att det är ganska slarvigt att inte kolla upp en sån här sak ordentligt. Jag gillade som sagt boken annars, och idén med Christie var kul, men det här gör att det skaver.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela