karinboktok.blogg.se

Att läsa är att leva. Här skriver jag om böcker jag läst. Utbudet är blandat, men deckare dominerar.

Spänning och svart humor i amerikansk debutdeckare

Publicerad 2021-04-27 21:19:00 i Allmänt,

Kalla spår är Matt Goldmans debutdeckare, men han har skrivit för tv, t ex för Seinfeld. Och det märks att han är rutinerad. Det är välskrivet, en hel del svart humor och en ganska annorlunda intrig.
 
Vi är i ett kallt och snöigt Minneapolis. Privatdetektiven Nils Shapiro får frågan från sin före detta poliskollega Anders Ellegaard om han kan hjälpa till att utreda ett märkligt mord där offret är täckt av damm från hundratals dammsugarpåsar. Shapiro hoppar på jobbet. Men när han börjar komma någonvart dyker FBI upp och beordrar honom att avsluta jobbet. Men Shapiro tycker inte om att folk talar om för honom vad han ska göra. Kapitlet där han skickar iväg sin och två andras mobiltelefoner på en utflykt är rätt festligt.
 
Det här är en sån där bok där man först tror att man vet vad som händer. Men så inträffar något som vänder på steken. Man inrättar sina tankar efter det nya scenariot. Men då vänder det såklart igen. Och så där fortsätter det.
 
Jag tycker att Nils Shapiro är en kul bekantskap, och Goldmans skrivsätt är som sagt humoristiskt med roliga liknelser, samtidigt som det är ganska cyniskt och ibland överraskande. Me like! Sedan är det extra kul att boken utspelar sig i Minneapolis, där jag varit en hel del. Jag kan inte precis säga att jag känner igen mig i miljön, men många namn på stadsdelar och orter känns bekanta.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela