karinboktok.blogg.se

Att läsa är att leva. Här skriver jag om böcker jag läst. Utbudet är blandat, men deckare dominerar.

Liten läsvärd bok om att flytta från storstad till landsbygd

Publicerad 2021-12-30 13:38:00 i Allmänt,

Meningen med landet - min väg till ett jordat liv av David Jonstad är en ganska tunn liten bok, men den innehåller en hel del.
 
Jonstad och hans familj bestämmer sig för att lämna den trånga lägenheten i Stockholm och flytta ut på landet. I södra Dalarna hittar de  en gård som har vad de söker. Det här är berättelsen om hur det gick till, hur familjen så småningom finner vad de varit ute efter, men också om hur svårt det kan vara att helt byta tillvaro. Visst är det rabarberpaj i syrenbersån, men det är också fårmatning i snö, att gräva trädgårdsland och upptäcka när det är klart att man borde grävt någon annanstans, det är att slakta sin första tupp och sedan göra soppa av den och det är en hel massa oväntade saker som händer. 
 
I början är tempot högt, men så småningom lär sig familjen att varva ner och att ta en sak i taget.
 
Många recensenter har jämfört den här boken med Henry Thoreaus Walden. Jag har inte läst den, men läst mycket om den, och ja, kanske är Jonstad något av Walden i modern tappning.
 
Jag gillar den här boken. Jag har också en gång för länge sedan flyttat från storstad till landsbygd, dock utan all jämförelse i övrigt. Vi har ingen gård, har inte haft djur, inte odlat mer än litegrann i början, och vi har inte haft någon ambition att ens delvis leva på vad jorden ger. Men visst kan jag känna igen mig i vissa skildringar av livet på landet.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela