karinboktok.blogg.se

Att läsa är att leva. Här skriver jag om böcker jag läst. Utbudet är blandat, men deckare dominerar.

Far och dotter Börjlind skriver psykologisk spänning

Publicerad 2021-07-30 12:26:08 i Allmänt,

Mörkret oss emellan är skriven av Rolf och Molly Börjlind, far och dotter. Det verkar som om den först kom som ljudbok och e-bok, men jag har nu läst den i pocketformat.
 
Rolf Börjlind är för mig främst deckarförfattare, då han skriver tillsammans med hustrun Cilla. I serien om Olivia Rönning och Tom Stilton har det hittills kommit sex böcker, och jag hoppas på fler, för jag gillar verkligen den serien.
 
Mörkret oss emellan är helt annorlunda. Det är mer en psykologisk spänningsroman, och jag är inte alls lika förtjust i den som i paret Börjlinds deckare.
 
Emmie, 25 år, kommer objuden till familjens sommarställe i skärgården. Hon har funderat i många år på vad som egentligen hände hennes lillebror, Robin. Man säger att han drunknade, men kroppen hittades aldrig, och Emmie är inte säker på vad som verkligen hände. Hon var bara sju år vid tillfället. Men hennes föräldrar, framför allt hennes mamma, verkar inte förtjusta i att hon dyker upp och börjar ställa frågor.
 
Granne med familjen bor en äldre konstnär i en fyr. När Emmie besöker hans ateljé hittar hon en akvarell föreställande henne och Robin som barn. Den är mycket detaljerad, och verkar vara målad den dagen Robin försvann.
 
Så småningom kommer sanningen fram, och när den väl gör det kanske Emmie skulle önska att hon aldrig börjat gräva i mysteriet med sin brors död.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela