karinboktok.blogg.se

Att läsa är att leva. Här skriver jag om böcker jag läst. Utbudet är blandat, men deckare dominerar.

Stillsam feelgood om äldre kvinnor på båtäventyr

Publicerad 2021-03-29 21:35:00 i Allmänt,

Sommaren på kanalen är Anne Youngsons andra bok. Hon debuterade vid +70 med  Vi möts på museet, som jag ännu inte hunnit läsa.
 
Jag skulle kalla det här feelgood, men lite annorlunda feelgood kanske. Eftersom författaren är lite äldre är även hennes bokpersoner det, vilket absolut inte är någon nackdel. Ibland känns det som all feelgood handlar om nyförälskade eller just dumpade tjugofemåringar, så det här är en välkommen omväxling.
 
Eve och Sally bryter sig in en kanalbåt för att rädda en hund som ylar där inne. Det visar sig att det inte är synd om hunden. Däremot möter de ägaren till såväl båt som hund, och hon behöver deras hjälp. Båten behöver köras upp längs Englands kanaler till ett varv medan ägaren Anastasia genomgår en cancerbehandling. Eftersom Eve just blivit uppsagd från sitt jobb, och Sally just meddelat sin man att hon vill skiljas efter 25 års äktenskap, nappar de på Anastasias erbjudande. På köpet får de ta hand om den ylande hunden Noah, och Anastasia flyttar in i Eves lägenhet under sin behandlingstid.
 
Att resa med båt längs kanalerna visar sig vara en utmaning, och de möter också många bekanta till Anastasia längs vägen. Vartefter inrättar de sig också med varandra, och trivs till sist riktigt bra med båtlivet.
 
Det här är stillsam feelgood utan några speciella åthävor, men det är ganska mysigt. Jag gillar det.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela