karinboktok.blogg.se

Att läsa är att leva. Här skriver jag om böcker jag läst. Utbudet är blandat, men deckare dominerar.

Spänningsdebut om mord på värmländsk internatskola

Publicerad 2021-09-26 14:15:57 i Allmänt,

Det ska sägas med en gång att jag är svag för böcker om internatskolor  och miljön där. inte konstigt då att jag var nyfiken på spänningsdebuten Skolan av Karin Wik. Och den är inte tokig alls. Om det är något jag blir besviken på är det väl att slutet kommer lite hastigt på, och man har haft svårt att ana upplösningen förrän på de sista sidorna. Men intenatskolemiljön är nog väl skildrad.
 
Axelsons är en prestigefylld internatskola som ligger mitt i ingenstans i de värmländska skogarna. Man kan inte låta bli att associera till Lundsberg, skolan där många kändisar och medlemmar av kungafamiljen gått. Den ligger ju också i Värmland, på en liten ort, och det har ju varit en hel del skriverier om den, om pennalism bland annat.
 
Här är det två sextonåriga elever på skolan, Gustaf och William, som mördats. Skolan vill lägga locket på, och tillåter inga kvällsdrakar att komma på besök. Men när styrelsen beslutar att det kanske ändå är bättre att man öppnar upp sig för någon tidning, i stället för att det ska spekuleras för mycket, faller vqalet på en lokaltidning och på journalisten Ida Rossi, som själv gått på skolan. Hon tillhör dock inte de privilegierade rikemansbarnen, som det finns gott om på skolan, utan var bosatt på den lilla orten Holm, och tillhörde därmed de elever som fanns i skolans upptagningsområde för gymnasiestudier. Men hennes tid på Axelsons är verkligen inget hon minns med glädje.
 
Ida försöker tala med elever, personal, föräldrar och lokalbefolkning, men det är få personer som vill tala med henne, och hon har svårt att få ihop något. Så börjar det hända underliga saker kring henne. Med tanke på vad hon var med om för en tid sedan är det inget hon mår bra av.
 
Jag tycker det här är en riktigt hygglig debut, även om jag som sagt önskar att författaren jobbat lite mer med slutet. Men klart godkänt ändå.
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela