karinboktok.blogg.se

Att läsa är att leva. Här skriver jag om böcker jag läst. Utbudet är blandat, men deckare dominerar.

Katastrofbok som är svårt att släppa

Publicerad 2022-04-30 16:40:06 i Allmänt,

Jag var lite tveksam när jag skulle börja läsa Överlevaren av Bethany Clift. Jag brukar inte vara så förtjust i katastrofböcker och dystopier, men jag är glad att jag ändå läste den, för den var svår att släppa.
 
Året är 2023. Världen hade börjat komma igång efter covid 19-pandemin när något ännu värre drabbar jorden. Viruset 6DM, där förkortningen står för 6 Days Maximum, har slagit till. Människor överlever alltså max 6 dagar innan deras kroppar förstört sig själva inifrån.
 
Men huvudpersonen i den här boken, en namnlös kvinna, har överlevt. Hon är inte van att klara sig på egen hand, inte van att överleva, helt enkelt. En golden retriever blir hennes sällskap, och tillsammans lämnar de London och ger sig ut på landsbygden. Kan någon mer ha överlevt, och hur ska hon i så fall hitta denna eller dessa?
 
Städer brinner, liken ligger i högar, råttor och fåglar blir aggressiva och attackerar. Hur klarar man sig utan el, utan vatten? Eller kan man hitta det någonstans?
 
Till att börja med beter sig huvudpersonen rätt klantigt, men jag kan på nåt dätt förstå paniken, och hur man bara liksom ger upp. Men så småningom har hon en plan.
 
Jag ska inte berätta hur det går, men boken var som sagt svår att släppa, ända in i det sista.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela