karinboktok.blogg.se

Att läsa är att leva. Här skriver jag om böcker jag läst. Utbudet är blandat, men deckare dominerar.

Nils Shapiro i Minnesota tillbaka i underhållande deckare

Publicerad 2022-08-21 16:30:37 i Allmänt,

För ett drygt år sedan läste jag deckaren Kalla spår av Matt Goldman, och konstaterade att den var väslkriven, spännande och med en portion svart humor. Nu har jag läst uppföljaren Tunn is, och jag gillar den också, även om jag nog tycker att debuten var strået vassare.
 
Precis som föregångaren utspelar sig den här boken i Minnesota, men även lite i Wisconsin, där jag bodde och pluggade ett år för drygt 40 (!) år sedan. Jag är helt klart förtjust i Goldmans språk, liknelser och svarta humor. Däremot är deckarplotten kanske inte riktigt lika bra den här gången, men visst är det underhållande. Huvudpersonen Nils Shapiro överraskar ständigt.
 
Den lilla staden Warroad i Minnesota präglas av ishockey. Efter en stor turnering i Minneapolis är två tonårstjejer försvunna. Den ena återfinns död, men den andra har man inga spår efter. När Shapiro börjar sina undersökningar råkar han själv riktigt illa ut. Det blir en dramatisk road trip runt i norra USA, och det händer saker hela tiden. Dock tycker jag att det emellanåt blir lite rörigt. Jag gillade som sagt Kalla spår bättre.  Men jag läser gärna om Nils Shapiro och hans vapendragare Anders Ellegaard igen.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela