karinboktok.blogg.se

Att läsa är att leva. Här skriver jag om böcker jag läst. Utbudet är blandat, men deckare dominerar.

Sofie Sarenbrants tionde deckare med Emma Sköld sådär

Publicerad 2022-08-03 12:11:40 i Allmänt,

Jag är rätt kluven till Sofie Sarenbrants deckareserie med kriminalinspektör Emma Sköld i huvudrollen. Några delar i serien är riktigt bra, några andra ganska kassa, i mitt tycke. Men man vill ju ändå veta hur det går... Nu har jag läst tionde delen, Själsfränden. Och den är väl sådär, nånstans i mitten.
 
Boken börjar med att Emma försöker hjälpa en kvinna som står på fel sida om räcket på Västerbron med en bebis i bärsele på magen. Kvinnan är beredd att hoppa, och Emma försöker övertala henne att avstå.
 
Sarenbrant tar ofta upp aktuella och kontroversiella frågor i sina deckare, och så även här. Den här boken handlar om frågor som självmord, abortfrågan, och om filicid, som det tydligen heter när en förälder dödar sitt eget barn. Och i den biten är boken bra, och det är ju också rätt spännande, så, ja, jag får väl tycka att den är ganska okej ändå. Men inte fantastisk.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela