karinboktok.blogg.se

Att läsa är att leva. Här skriver jag om böcker jag läst. Utbudet är blandat, men deckare dominerar.

Varm och mysig vardagsskildring

Publicerad 2022-05-29 10:43:00 i Allmänt,

Räkna hjärtslag av Katarina Widholm skildrar 17-åriga Bettys liv. Året är 1937 och Betty lämnar hemmet i Hudiksvall för att bli hembiträde i doktorsfamiljen Molander som bor på Östermalm i Stockholm. Betty har långa arbetsdagar, och förväntas stå till tjänst närhelst familjen behöver henne. Doktorinnan behandlar henne verkligen som ett hjon, men doktor Molander är trevlig. Så småningom upptäcker dock mindre trevliga sidor hos doktorn.
 
Betty blir god vän med Viola, som är hembiträde i en grannfamilj, och tillsammans upptäcker de vad Stockholm har att erbjuda. Betty älskar att läsa, och vill gärna lära sig mer. Hon möter Martin som är universitetslektor, och de inleder en relation, en relation som är dömd att misslyckas. Eller?
 
Dert här är en varm och mysig vardagsskildring, och man lär verkligen känna Betty.
 
Jag tycker riktigt mycket om den här boken, och jag tror att den på ett tämligen korrekt sätt återger hur det var att arbeta som hembiträde på den här tiden. Förlaget boken är utgiven på är Historiska Media, och det brukar borga för kvalitet. Det berättas också om vilket gediget researcharbete författaren gjort inför skrivandet av boken. Och jag ser till min glädje att fortsättningen på berättelsen om Betty, Värma händer, kommer i augusti i år. Den ser jag fram emot!
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela