karinboktok.blogg.se

Att läsa är att leva. Här skriver jag om böcker jag läst. Utbudet är blandat, men deckare dominerar.

Peter James satsar på rättegångsthriller

Publicerad 2022-09-07 12:02:12 i Allmänt,

Hitta dem döda av Peter James är den sextonde boken i dckarserien med kriminalintendent Roy Grace i huvurollen. Jag har, tror jag, läst samtliga. Jag har gillat dem alla, möjligen med något undantag. Hitta dem döda är lite annorlunda, då det är mer en rättegångsthriller än en polisroman, som de tidigare böckerna. Jag tycker den också är bra, men gillar kanske polisromanerna lite mer.
 
Roy Grace har varit stationerad i London en tid, men nu är han tillbaka i Brighton and Hove, och det är han nöjd med. Cleo och han väntar sitt andra gemensamma barn. Tillbaka i Brighton börjar han utreda en knarksmuggling av stora mått. Personen bakom smugglingen verkar vara en advokat, som kanske inte har ett så fläckfritt förflutet som han vill att omgivningen ska tro. När han ställs inför rätta är Meg Magellan en av dem som sitter i juryn. Meg har genom anonyma meddelanden fått veta att hon måste få juryn att rösta "icke skyldig", annars kommer hennes dotter, som är på backpacking i Sydamerika, att råka riktigt illa ut. Hur ska hon kunna påverka sina jurykollegor? Och vill hyon verkligen det, när hon tror att "skyldig" är det korrekta svaret? Men hon måste ju skydda sin dotter.
 
Nu har  ju vi inte jurysystem i Sverige, och jag tycker kanske att det blir lite långdraget med alla beskrivningar av rättegång och jurysystem. Det är intressant till en viss gräns.
 
Roy Grace och hans kollegor förekommer förstås också i boken, men ganska lite jämfört med hur det brukar vara. Jag ser nog helst att Peter James går tillbaka till den mer klassiska polisromanen i nästa bok.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela