karinboktok.blogg.se

Att läsa är att leva. Här skriver jag om böcker jag läst. Utbudet är blandat, men deckare dominerar.

Tvåan i Liza Marklunds Norrbottentrilogi

Publicerad 2022-09-19 15:13:15 i Allmänt,

Kallmyren heter del 2 i Liza Marklunds deckartrilogi som utspelar sig i Norrbotten. Första delen, Polcirkeln, läste jag för något år sedan, och tyckte mycket om. Och jag gillar den här boken också.
 
Vi möter polischefen i Stenträsk, Wiking Stormberg, igen. För trettio år sedan försvann hans hustru Helena. Hon gick ner sig i Kallmyren när hon plockade hjortron, och drunknade. Hon återfanns aldrig. Däremot fann man deras dotter Elin som bara var baby. Hon låg i en babylift, nästan uppäten av insekter.
 
En dag får Wikings och Helenas nu vuxna som Markus ett brev. Där står en varning, att Markus inte ska ta jobbet han blivit erbjuden. Brevet är skrivet med Helenas handstil och det är undertecknat med hennes signatur, en stjärna.Vad står på egentligen?
 
Det blir högt tempo, det blir spännande och det blir storpolitiskt. Jag gillar det här, och ser fram emot del 3.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela