karinboktok.blogg.se

Att läsa är att leva. Här skriver jag om böcker jag läst. Utbudet är blandat, men deckare dominerar.

Daladeckare för lång och seg

Publicerad 2024-04-03 18:32:40 i Allmänt,

Kickoff av Lena Berglin är första delen i något som tydligen heter Lisen Hansson-serien, och är en deckare som utspelar sig i Dalarna. Jag var lite nyfiken på den, men jag är väl inte så djupt imponerad. Den är väl okej, men jag tycker att de dryga 400 sidorna ledigt kunde ha kortats med 100 sidor eller så. Det blir lite för långt, och då lyckas inte författaren hålla det intressant hela tiden.
 
En sjuårig flicka blir överkörd i en smitningsolycka, och dör. Hennes pappa Conny bryter ihop fullständigt, och tar alkoholen till tröst. Och så vill ha hämnas på den som körde ihjäl hans dotter.
 
Två år efter olyckan följer vi en grupp lärare som är på en kickoff inför höstterminen på en kursgård helt nära där olyckan skedde. Lisen Hansson är en av lärarna, och hon mår inte heller bra. Hennes man har kastat ut henne, och hennes sextonåriga som vill inte träffa henne. Hon är måttligt sugen på kickoffen, och det verkar som flera av hennes kollegor inte heller vill vara där. Stämningen är inte på topp.
 
Vi får omväxlande följa de olika männsiskorna, framför allt Conny och Lisen, men även människorna runt dem. Och jag tycker helt enkelt inte riktigt att det här håller. Det blir för långt och segt, och jag tror inte att jag kommer att läsa nästa del i serien, om det nu kommer någon.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela