karinboktok.blogg.se

Att läsa är att leva. Här skriver jag om böcker jag läst. Utbudet är blandat, men deckare dominerar.

Fantastiskt bra bok om kvinnors villkor!

Publicerad 2024-04-08 16:14:00 i Allmänt,

Jag har faktiskt inte läst något av Katarina Wennstam förut, men vet att hon ska vara riktigt bra. Och nu har jag läst Döda kvinnor förlåter inte, första delen i serien Sekelskiftesmorden. Och det här är riktigt, riktigt bra!
 
Boken utspelar sig i Stockholm kring förra sekelskiftet. På nyårsnatten 1896 hittas en kvinna död på en innergård på Söder i Stockholm. Snart upptäcker man att det handlar om fosterfördrivning - den unga kvinnan har försökt göra sig av med ett foster, men dött av det.
 
Runt den här innergården bor fyra kvinnor ur olika samhällsklasser, men de förenas i jakten på vad som hänt kvinnan, och  de upptäcker att det kan finnas fler offer. Tillsammans blir de starka, och de ger sig inte.
 
Det är obehagligt att läsa om kvinors usla förhållanden vid den här tiden. Särskilt illa är det förstås för tjänsteflickor som till exempel utnyttjas av sin husbonde, och när de sedan finner sig vara gravida slängs de ut, och har inget annat sätt att försörja sig än genom prostitution. Och så kallas de luder och sedeslösa. men även välbärgade kvinnor kan ha det svårt. Till exempel änkefrun Olga vars numera döde man smittat henne med syfilis.
 
Wennstam är troligt påläst,och hon skriver så bra! Det är intressant att läsa om hur man klädde sig och hur man levde, och människorna framstår verkligen som av kött och blod. Jag ser verkligen fram emot fler böcker i den här serien.
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela