karinboktok.blogg.se

Att läsa är att leva. Här skriver jag om böcker jag läst. Utbudet är blandat, men deckare dominerar.

En av Grishams bättre

Publicerad 2024-03-06 20:39:08 i Allmänt,

John Grisham är en rätt pålitlig författare, tycker jag. Man vet vad man får, nämligen en del spänning och en del juridik, typ. Jag brukar gilla hans böcker. De är rätt snabblästa och lagom underhållande. 
 
Nu har jag läst Domarens lista, som Bonniers förlag hörde av sig om och undrade om jag ville blogga om, ifall de skickade boken. Och eftersom det var en bok som jag ändå tänkt läsa, tackade jag ja. Annars är jag inte så pepp på att ta emot gratisböcker, som jag kanske inte skulle ha läst annars, och som jag förväntas säga något vänligt om. Men som sagt, den här ville jag ändå läsa.
 
För många år sedan läste jag Visselblåsaren av samma författare. Jag kan inte säga att jag minns den väl, men det är i alla fall samma huvudperson i båda böckerna, nämligen juristen Lacy Stoltz. Hon jobbar på myndigheten Florida Board on Justice Conduct, som ska se till att undersöka hur domare sköter sig i tjänsten.
 
Nu blir Lacy kontaktad av en kvinna som är övertygad om att hennes pappa blev mördad för 20 år sedan. Och hon har researchat, och tror sig veta vem som mördade pappan. En domare. Inte nog med det, hon påstår att han mördat ett antal personer till. Kan det vara möjligt? Och vad kan Lacy och hennes myndighet göra åt saken, när polisen inte lyckats?
 
Det här är riktigt bra, och det är oupphörligt spännande. Vi får ganska tidigt veta vem som är mördaren alltså, och vi får delvis även följa honom. Det intressanta är just hur det ska gå.
 
Som sagt, Grisham kan man (nästan) alltid lita på, men det här tycker jag nog är en av hans bättre böcker.
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela