karinboktok.blogg.se

Att läsa är att leva. Här skriver jag om böcker jag läst. Utbudet är blandat, men deckare dominerar.

Nödrop - nyttig läsning att reflektera över

Publicerad 2015-04-26 16:58:00 i

För tio år sedan blev Lottie Knutson någon slags Moder Teresa med hela svenska folket. Hon var informationsdirektör på Fritidsresor, och var en av dem som syntes massor i tv och tidningar i samband med tsunamin.
 
Nu har Lottie Knutson skrivt boken Nödrop - när krisen kommer om den där tiden, men också om krishantering i största allmänhet. Det är en riktigt bra bok, som många chefer och många informatörer och kommunikatörer skulle ha nytta av att läsa. Jag minns att jag då för tio år sedan tyckte att Lottie Knutson litegrann gav informatören ett ansikte, och att det var på tiden, eftersom jag själv är informatör, eller kommunikatör som vi föredrar att kalla det idag. Sedan, som hon själv påpekar, var hon ju inte ensam i detta. Hon hade mängder av medarbetare som alla gjorde ett heroiskt jobb. Hon var bara den som syntes utåt.
 
Jag har läst fler böcker om och kring flodvågskatastrofen i Thailand, bland annat 9,3 på Richterskalan, som jag bloggade om för en tid sedan. Det är intressant att läsa olika personers syn på samma händelse. Den senare boken skrevs ju av Andreas Norman som då jobbade på UD, och just UD får stark kritik av Lottie Knutson. Har man läst Normans bok så förstår man lite varför, eftersom det inte tycks ha funnits någon som helst beredskap eller organisation på UD vid det här tillfället.
 
Men Nödrop handlar alltså inte bara om tsunamin. Knutson tar upp andra kriser, och hon låter andra personer komma till tals om hur de läst eller borde ha löst kriser i arbetslivet. Man får många praktiska och konkreta tips i boken, men man skyggar inte heller för det som blev fel.
 
Det här är ingen sträckläsningsbok; jag har haft den bredvid sängen och läst ett kapitel eller två i taget, vilket varit ganska lagom. Knutson är väldigt klok, och jag tycker som sagt att många, många skulle må gott av att läsa den här boken.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela