karinboktok.blogg.se

Att läsa är att leva. Här skriver jag om böcker jag läst. Utbudet är blandat, men deckare dominerar.

Borde kanske orka, men gör det inte

Publicerad 2016-02-24 17:37:00 i

Jag hörde en intervju med Thom Lundberg (eller om jag läste den?) om hans debutroman För vad sorg och smärta, och blev omedelbart sugen på att läsa denna skildring av en familj som tillhör resandefolket. Den verkade både spännande och intressant. Men jag har också läst någon recension där man klagade på att det var så mycket romani insprängt i svenskan. Och det är nog i snitt nästan ett ord per mening på romani. Visst, man förstår ganska snart att tji betyder inte, att bikkna betyder sälja, och att nukkoar antagligen betyder son eler kanske avkomma. Men ändå. Det blir lite jobbigt. Ingen ordlista finns med heller, och det är tydligen medvetet. Jag tror säkert att boken är bra. Men efter 80 sidor gav jag ändå upp.
 
Jag läser mycket och jag läser snabbt, och jag vil helt enkelt inte lägga så mycket energi på att för mig själv försöka förstå vad orden betyder. Hade det funnits en ordlista, eller om det inte hade varit så väldigt många ord på romani, hade jag nog försökt gå vidare, för boken intresserar mig. Men tyvärr. Jag släpper den. Kanske jag känner att jag har tid när jag blir pensionär ... Som om jag inte skulle ha fullt upp att läsa då också - who am I kidding?
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela