karinboktok.blogg.se

Att läsa är att leva. Här skriver jag om böcker jag läst. Utbudet är blandat, men deckare dominerar.

Sann berättelse om pingvin som fångar ditt hjärta

Publicerad 2016-03-28 17:09:00 i

När jag läste om Tom Michells bok Pingvinlektionerna visste jag att jag måste läsa den boken. Den verkade helt oemotståndlig. Och ja, jag tyckte väldigt mycket om den. Mina förväntningar var höga, så kanske hade jag väntat mig ytterligare lite, lite till av den. Men det ska absolut sägas att boken är både charmig och läsvärd.
 
Det här är den sanna berättelsen om brittiske Tom Michell som på 70-talet fick jobb som lärare på en internatskola i Argentina. Under en semester i Ururguay får han syn på en oljeskadad pingvin, den enda som överlevt bland en mängd pingviner, som det verkar. Tom tar spontant med sig pingvinen hem till lägenheten han lånar av några vänner, och tar itu med att göra ren den. När han väl är färdig med det och ska släppa den på stranden igen, vägrar pingvinen att ge sig iväg. Han följer envist med Tom, som blir tvungen att smuggla pingvinen över gränsen till Argentina, och ta med den hem till campus. Pingvinen, som döps till Juan Salvador (som tydligen är det spanska namnet på måsen Jonathan Livingstone Seagull, som det skrivits en annan fantastisk bok om) med tillnamnet Pinguino, gör sig snabbt hemmastadd på skolan, och charmar såväl elever som personal.
 
Boken handlar om Juan Salvadors liv på internatskolan, och hur han lever där, och hur Tom lär sig mer och mer om pingviners beteende tack vare Juan. Men vi får också läsa en del om Toms övriga strapatser i Sydamerika.
 
Boken är som sagt charmig, men kanske lite återhållsam. Kanske är det att Michell är en stram äldre brittisk gentleman när han väl skriver boken, vilket ju är gott och väl 40 år efter att han träffade Juan Salvador. Eller så bara väntade jag mig ännu lite mer. Men jag skulle råda vem som helst att läsa boken - man kan inte låta bli att älska Juan Salvador Pinguino!
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela