karinboktok.blogg.se

Att läsa är att leva. Här skriver jag om böcker jag läst. Utbudet är blandat, men deckare dominerar.

Beckomberga som skådeplats för mord

Publicerad 2016-10-27 13:58:00 i

Tove Alsterdals förra deckare, Låt mig ta din hand, utspelade sig delvis i Jakobsberg, där jag tillbringat mycket tid under min uppväxt. Därför var det lite speciellt att läsa den, man kände igen hus och kvarter och andra kännemärken.
 
Alsterdals nya bok, Vänd dig inte om, handlar om ett område jag känner till sämre, om än jag åkt förbi det med bussen ganska mycket när jag var tonåring; det före detta mentalsjukhuset Beckomberga, väster om Stockholm, som nu omvandlats till flotta och dyra bostäder. Svante Levander bor där med sin nya kvinna, Jannike. En sen kväll mördas Svante, och hans förra fru, Eva, som fanns i närheten, blir misstänkt för mordet. Den enda som kanske skulle ha kunnat se något, och därför skulle kunna hjälpa Eva att bevisa hennes oskuld, är en romsk kvinna som satt utanför den kvällsöppna butiken och tiggde. Eva ger sig ut på jakt efter kvinnan, en jakt som leder henne till Rumänien.
 
Jag tycker bra om den här boken. Den är spännande och känns angelägen. Det enda jag är lite besviken på är slutet. Jag tycker inte den håller riktigt ihop på slutet, och jag känner mig som om jag blir lämnad med några frågetecken som inte rätas ut. Det stör mig. Men annars gillar jag som sagt boken. Tove Alsterdals böcker är överlag klart läsvärda. Har du inte provat henne, gör det! Hennes böcker är helt fristående från varandra. De har ingen återkommande huvudperson. Det kan jag uppleva som lite befriande, även om jag egentligen inte har något emot att återknyta bekantskapen med folk. Men det blir ju egentligen mer trovärdigt så här.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela