karinboktok.blogg.se

Att läsa är att leva. Här skriver jag om böcker jag läst. Utbudet är blandat, men deckare dominerar.

Tysk debutant som ger mersmak

Publicerad 2016-09-25 13:28:00 i

Körsbärslandet är tyska Dörte Hansens debutroman. Den utspelar sig i norra Tyskland, där man talar plattyska, vilket är en tysk dialekt som drar mot de nordiska språken, så den är faktiskt hyfsat lätt att förstå för en svensk. Jag vet dock inte om den här boken är skriven på plattyska i original, men det tror jag inte.
 
Det är inte så ofta jag läser böcker av tyska författare, men när jag läste om den här boken blev jag intresserad direkt. 
 
Vera Eckhoff kom till Olland som flykting från Ostpreussen tillsammans med sin mamma. Hon har alltid varit en udda fågel i den lilla byn, och har väl aldrig riktigt känt sig hemma. En dag står hennes systerdotter utanför dörren med sin lille son. De är också på en sorts flykt, och Vera öppnar sitt hem för dem, om än på ett ganska kantigt sätt till en början. 
 
Det är ingen stor dramatik i den här boken, den är inte jättefantastisk eller superkul. Men den har något. En lite torr humor, och en värme, som gör att den fastnar i mitt minne. Jag gillar definitivt den här boken!
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela