karinboktok.blogg.se

Att läsa är att leva. Här skriver jag om böcker jag läst. Utbudet är blandat, men deckare dominerar.

Douglas Kennedy håller stilen

Publicerad 2017-04-17 12:17:38 i Allmänt,

För många år sedan nu läste jag Den gåtfulle fotografen av Douglas Kennedy, och jag kunde knappt släppa boken så andlöst spännande var den periodvis. Jag återvänder fortfarande och läser om den med jämna mellanrum. Sedan har jag skaffat fler böcker av honom och gillat dem alla. Av någon anledning hade boken Lämna världen av Kennedy blivit liggande bland olästa böcker, men nu i påsk kom jag mig äntligen för att börja läsa den. Det är en Månpocket utgiven 2008, och jag tror inte ens den går att få tag på längre.
 
Lämna världen är inte alls så spännande som Den gåtfulle fotografen. Men jag gillar verkligen Douglas Kennedy. Det hinner hända väldigt mycket i hans böcker, och hela tiden vänder handlingen, och det blir något helt annat.
 
Jane Howard växte upp med två föräldrar som bråkade ständigt, och till sist skilde sig. Jane säger därför att hon aldrig vill ha barn i framtiden. Hon pluggar på Harvard, blir litteraturvetare, och når högt i den akademiska världen. Men en dag finner hon sig trots allt gravid, och hon bestämmer sig för att behålla barnet, ett beslut hon inte ångrar när dottern Emily kommer till världen. Emilys pappa Theo är excentrisk och inte mycket att lita på. Jane begår misstaget att investera i hans företag, men snart får hon mycket värre saker att tänka på. Det otänkbara händer, och Jane väljer att som hon säger "lämna världen". Hon hamnar i Kanada där ingen känner henne, men hennes förflutna förföljer henne. När hon hör talas om en försvunnen flicka i närheten är det något som biter sig fast. Trots risken att förlora sitt jobb kan hon inte låta bli att forska i vad som hänt flickan. Hon kommer en hemlighet på spåren, och lyckas faktiskt lösa mysteriet.
 
Precis som jag skrev ovan händer det mycket i boken. Vi får följa Jane under många faser i hennes liv, och det blir aldrig tråkigt. Jag gillar verkligen Douglas Kennedy.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela