karinboktok.blogg.se

Att läsa är att leva. Här skriver jag om böcker jag läst. Utbudet är blandat, men deckare dominerar.

Del 2 i Hatet-trilogin är här

Publicerad 2017-12-30 12:39:00 i Allmänt,

För ett knappt år sedan kom boken Mannen som lekte med dockor av Magnus Jonsson. Det var första delen i en planerad trilogi, den så kallade Hatet-trilogin. Nu är del 2 här, och den heter Asätarna i Kungsträdgården.
 
Läser man mitt blogginlägg om den förra boken skulle jag nästan kunna kopiera en hel del av min synpunkter. Det är fortfarande högt tempo och andlöst spännande. Linn Ståhl är fortfarande en ganska osannolik hjältinna a la Lisbeth Salander, Erik Svensson är en rätt udda polis, och det är fortfarande rätt mycket namedropping när det gäller krogar, klädmärken och annat.
 
Med det sagt så gillar jag även den här boken, trots allt. Som en stunds underhållning i högt tempo är den inte dum alls. Boken börjar med att ett antal anställda som kommer ut från SE-Bankens kontor i Kungsträdgården blir nedskjutna av en krypskytt. Man misstänker ett nytt terroristdåd. Men det visar sig att alla de skjutna jobbade på samma avdelning på banken. Man kallar in KTH-doktoranden, krypteringsexperten och skateboardåkaren Linn Ståhl för att med hjälp av innehållet i offrens datorer försöka ta reda på mer. Och (givetvis) visar det sig att Linn också hittar trådar som leder mot hennes tidigare vendetta med högerextrema element. Och givetvis försöker hon ta hand om detta på egen hand. Kanske inte så intelligent... Och precis som i förra boken är det egentligen osannolikt att Linn överlever allt som händer henne. Men det är ju en saga...
 
Det är hyfsat förutsägbart om man läst första boken, för den här följer lite samma mönster, Men som sagt, som en stunds tidsfördriv duger den gott, och jag vill alldeles säkert läsa den sista delen i trilogin när den kommer också.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela