karinboktok.blogg.se

Att läsa är att leva. Här skriver jag om böcker jag läst. Utbudet är blandat, men deckare dominerar.

Senaste Gamachedeckaren här

Publicerad 2017-02-05 18:27:31 i

Den första Armand Gamache-deckaren av Louise Penny tyckte jag väl sådär om. Men nu när vi är inne på nummer 6, Begrav dina döda, är jag helt fast. Penny är kanadensiska, och böckerna utspelar sig oftast i den lilla byn Three Pines, men också stundtals i Québec.
 
Den här boken utpselar sig vintertid, och hur vackert det än låter med snön och kylan är jag glad att jag inte är där... Det varkar vara ruggigt kallt. Kriminalkommissarie Armand Gamache har kommit till Québecför att återhämta sig från en utredning som gått fruktansvärt fel. Han bor hos en god vän. Men så inträffar ett mord, och han kan förstås inte hålla sig borta.
 
På Litterära & Historiska sällskapet hittas Augustin Renaud mördad. Han är en excentrisk historiker som ägnat sitt forskarliv åt att söka efter kvarlevorna av Québecs grundare, Samuel de Champlain. Samtidigt får Gamache oroväckande brev från samhället Three Pines, där den omtyckte bistroägaren Olivier nyligen dömdes för mord. Det går inte ihop, skriver Oliviers partner varenda dag. Han gjorde det inte.
 
Gamache återupplever styckvis genom boken en fruktansvärd händelse från sitt eget förflutna. Bara gradvis får vi veta vad det egentligen är som hänt, och hur det kunde gå så fel.
 
Jag är ju Agatha Christie-nörd, och Penny kan nog sägas vara en modern Christie.Det är inte jättevåldsamt och blodigt, och fokus ligger på att lösa mordmysteriet, inte på att beskriva alla våldsamheter. Louise Penny är en trivsam deckarförfattare, som samtidigt skriver väl.
 
 


Kommentarer

Postat av: Midnatts Ord

Publicerad 2017-02-06 11:42:39

Jag är väldigt förtjust i denna serien och längtar efter nästa del hela tiden =)

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela