karinboktok.blogg.se

Att läsa är att leva. Här skriver jag om böcker jag läst. Utbudet är blandat, men deckare dominerar.

Litteraturbåten för tredje året och bättre än någonsin!

Publicerad 2017-03-26 21:42:00 i Allmänt,

Så är jag då hemma i Skåne igen efter att  för tredje året i rad ha upplevt tidningen Vi:s litteraturbåt tillsammans med äldsta kompisen Anna.
 
Litteraturbåten är alltså en Finlandsfärja knökfull med boknördar samt ett gäng författare som berättar om vedermödor och glädjeämnen med att vara författare, och ibland avslöjar en och annan hemlighet eller skojighet om sitt skrivande.
 
I år var det en del författare vi inte kände till så bra, och alltså inte hade så väldigt mycket förväntningar inför, men kanske just därför tyckte vi nog att det var det bästa året hittills. De två tidigare åren har båda innehållit någon författare som vi tyckte var en besvikelse, men det fanns egentligen ingen sådan med i år. Johannes Anyuru skriver visserligen bättre än han talar, var vi ganska eniga om, men något bottennapp var det inte. Lina Wolff, som ju fick Augustpriset förra året, känner jag litegrann, eftersom hon precis som jag bor i Hörby. Hon kom med på båten i sista stund, eftersom Elsie Johansson blivit sjuk. Tråkigt för Elsie, men Lina var definitivt en höjdare. Efter att ha hört henne är jag säker på att jag skulle älskat Linas farmor!
 
Bengt Ohlsson och Helena von Zweigbergk är både sambos och författare, och berättade underhållande om hur det fungerar. Fredrik Lindström är ju alltid kul att lyssna på, och en halvtimme med honom går fort. Anneli Jordahl var en ny bekantskap, som fick tidningen Vi:s litteraturpris förra året, och efter hennes föredrag blev jag sugen på att läsa henne, och det är ju ett gott betyg. Lasse Berg skulle vi ha fått lyssna på redan för två år sedan, men då fick han ställa in i sista stund av familjeskäl. Nu kom han i alla fall, och han är helt klart van att tala inför folk. Han var oväntat rolig, och jag ska definitivt ge mig på Kalahariböckerna.
 
Malin Persson Giolito berättade om sin senaste bok Störst av allt, som handlar om en skolskjutning i Djursholm. Jag har läst den boken, och tyckte om den, så det var också intressant. Sofi Oksanen till sist hade vi väl inte jättestora förväntningar på, eftersom ingen av oss tagit sig igenom hennes senaste bok, Norma. Men det blev en intressant diskussion om maffialiknande organisationer som handlar med såväl organ som människohår.
 
Sammanfattningsvis en toppenbra kryssning, och vi räknar med att åka nästa år också!
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela