karinboktok.blogg.se

Att läsa är att leva. Här skriver jag om böcker jag läst. Utbudet är blandat, men deckare dominerar.

Riktigt intelligent och välskriven deckare

Publicerad 2017-05-04 09:07:00 i Allmänt,

Den gode lögnaren är brittiske Nicholas Searles debutroman. Det är ingen hemlighet att jag ofta gillar brittiska deckare, och det här är inget undantag. Det här är en riktigt bra bok! Välskriven, spännande och klurig. 
 
Det här är en baklängeshistoria. Den börjar i nutid med att 80-årige  Roy Courtnay stämmer träff med den något yngre, rika änkan Estelle (som egentligen heter Betty),  med baktanken att utnyttja henne ekonomiskt. Roy är en riktig svindlare. Men vartefter kommer det fram att Betty har sina alldeles egna orsaker att lära känna Roy också.
Vi får följa Roy och Betty i nutid, och följa deras förhållande. Men vi får också tillbakablickar ända bak till 1938 då den här historien egentligen tar sin början. Jag tyckte till en början att det var lite knepigt att få ihop nutid med dåtid, oh att förstå hur det hängde ihop. Men ju längre man läser, desto mer klarnar det, och så småningom inser man vad det hela handlar om. Jag kom på det ett tag före slutet, men det förstörde inte på något sätt upplevelsen. Upplösningen är riktigt elegant, och man gottar sig åt att det hela känns ganska rättvist till sist.
 
Jag tror definitivt att det här är en bok man kan läsa även om man inte gillar deckare, eftersom det inte är någon klassisk deckare. Den är bara välskriven och väldigt spännande, och dessutom är historien vartefter den vecklar upp sig, angelägen.
 
Rekommenderas!
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela