karinboktok.blogg.se

Att läsa är att leva. Här skriver jag om böcker jag läst. Utbudet är blandat, men deckare dominerar.

Finlandssvensk mysdeckare

Publicerad 2017-11-12 16:32:00 i Allmänt,

Blå villan sägs ska vara första delen i en ny deckarserie om polisen Anna Glad. Den är skriven av finlandssvenska Eva Frantz. Det märks tydligt på språket i boken att författaren är finlandssvenska, och det säger jag i positiv mening. Jag gillar de lite speciella ord och ordvändningar som känns fjärran från rikssvenskan, men som ändå inte är något problem att förstå.
 
Det här en väl en så kallad mysdeckare, eller pusseldeckare. Inte så mycket blod, hemmamiljö, en ganska liten krets misstänkta. Det är inte en fantastisk bok, och intrigen är varken originell eller särskilt svår att knäcka, men ändå - den har något som gör att jag gillar den.
 
Becca är en känd bloggerska, som bor i Blå Villan med man och femårig son. Eller, mannen bor inte där just nu, eftersom de beslutat sig att ta en paus. En kväll blir Becca nerslagen hemma i köket, och sonen, Bruno, ger sig ut efter hjälp.
 
Den här boken känns som den är med i tiden på det sättet att det handlar om bloggning och hot mot den som bloggar, ja till och med dödshot. Det är ju en reell verklighet idag, och det fångar författaren in på ett bra sätt.
 
Jag gillar också polisen Anna Glad. Hon är en trevlig bekantskap, så även om den här boken inte hasmnar överst på min lista kan jag absolut tänka mig att läsa mer om Anna Glad.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela