karinboktok.blogg.se

Att läsa är att leva. Här skriver jag om böcker jag läst. Utbudet är blandat, men deckare dominerar.

Norsk deckare som inte fångar mig

Publicerad 2018-04-22 15:54:01 i Allmänt,

Den norska deckaren Täcknamn: Hilde av Kjell Ola Dahl har blivit prisad på många sätt. Och visst, den är välskriven. Men jag vet inte, den tar inte riktigt tag i mig. Jag tror att det är för att den utspelar sig vid tre olika tidpunkter: 1942, 1967 och i nutid. Det är ju vanligt att böcker skrivs så idag, men i det här fallet blir det lite knepigt att hänga med. Kanske för att jag läste för korta avsnitt i taget?
 
Ester är judisk kurir 1942, med täcknamnet Hilde. Hon blir förrådd, och får fly från Norge till Sverige. I Sverige möter hon Gerhard, som också flytt från Norge, misstänkt för att ha mördat sin fru som i sin tur var Esters bästa vän. Gerhard omkommer snart i en brand.
 
Så kommer vi till 1967, och då lever plötsligt Gerhard. Hans död var fejkad. Nu vill han träffa sin vuxna dotter, som han hade med sin fru Åse, och som adopterades av en annan familj. Även här är Ester inblandad.
 
Slutligen är vi i nutid, då det handlar om ett armband som bjuds ut på auktion. Ett armband som någon känner igen från förr.
 
Som sagt, den här boken fångade mig inte. Den var väl helt okej, men jag kommer nog inte att läsa mer av den här författaren.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela