karinboktok.blogg.se

Att läsa är att leva. Här skriver jag om böcker jag läst. Utbudet är blandat, men deckare dominerar.

Umeådeckare med mycket våld

Publicerad 2018-08-20 18:53:13 i Allmänt,

Parallellt med att jag läste Cecilia Sahlströms I egna händer, läste jag Anki Edvinssons Lust att döda. Det är lite lustigt, för böckerna har en del likheter, vilket gjorde att jag ibland hade svårt att hålla isär dem. Båda är deckare, där folk mördas på ett ganska våldsamt sätt, båda utspelar sig i studentstäder - I egna händer i Lund, (och för all del också i Hörby) och Lust att döda i Umeå. Jag känner inte till Umeå som jag känner till Lund och Hörby, men eftersom dottern pluggar där, fanns det ju viss igenkänning. Dessutom tar bägge böckerna upp problemen kring hederskultur och har en ung muslimsk kvinna i handlingen.
 
Ett antal personer skjuts ner på en restaurang i centrala Umeå. Är det ett terrorattentat, eller vad är det som händer? Samtidigt blir en äldre man brutalt mördad i sitt hem. Först tror ingen att sakerna hänger ihop, men gör de kanske det ändå?
 
Jag tycker att det blir lite väl våldsamt, och det är mycket droger, mycket svordomar osv. Det är säkert så här det är, men jag kände mig inte helt bekväm med den här boken.
 
Med det sagt så är jag kluven till Edvinssons bok. Emellanåt funderade jag på att lägga den ifrån mig oläst, men sedan tyckte jag den blev bättre igen. Den är som sagt ganska våldsam, och det är några karaktärer som jag inte är så förtjust i men jag tyckte nog trots allt att boken blev bättre mot slutet.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela