karinboktok.blogg.se

Att läsa är att leva. Här skriver jag om böcker jag läst. Utbudet är blandat, men deckare dominerar.

Bolton gör det ruskigt spännande igen

Publicerad 2018-01-13 17:30:18 i Allmänt,

Jag tyckte väldigt mycket om Sharon Boltons Små svarta lögner, som utspelade sig på Falklandsöarna. I hennes nya bok Dödsdömd är skådeplatsen England, och den är minst lika spännande och bra, tycker jag. Eftersom Bolton skirver om helt olika huvudpersoner, och alltså inte har en återkommande detektiv eller polis, är hon lite friare i vart det bär hän med hennes huvudpersoner, och man tröttnar inte heller.
 
Vi befinner oss nära gränsen till Skottland, och en luftballong störtar. Bara en persobn av de tretton i ballongen överlever. Men det var ingen olycka, utan ballongen blev nerskjuten, eftersom passagerarna råkade få se ett mord begås på marken. OIch nu är mördaren ute efter det enda överlevande vittnet, Jessica.
 
Jessica flyr, men vart hon än flyr är mördaren henne i hälarna. Han verkar på ett osannolikt sätt veta hennes planer. Förklaringen till det kommer vartefter, när vi får veta vem Jessica egentligen är, och vad hon jobbade med vid tidpunkten för kraschlandningen.
 
Precis som i förra boken är Bolton skicklig i att vända på saker 180 grader. Det man trodde sig veta var sant blir plötsligt helt fel. Men den här gången anade jag faktiskt sanningen på de två viktiga punkter där författaren försöker lägga ut dimridåer för läsaren. Och jag fick rätt. Men det gör ingenting, för det är ändå infernaiskt spännande. Och litegranna happy eding blir det, men inte så det stör.
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela