karinboktok.blogg.se

Att läsa är att leva. Här skriver jag om böcker jag läst. Utbudet är blandat, men deckare dominerar.

Inte lika bra som föregångaren men ändå bra

Publicerad 2018-06-06 20:11:38 i Allmänt,

Jag tyckte väldigt mycket om I en mörk, mörk skog av Ruth Ware, som kom för ett drygt år sedan. Nu har jag läst Kvinnan i hytt 10 av samma författare. Och ja den är också spännande och välskriven, men jag kanske inte tycker att den är lika bra som föregångaren.
 
Lo Blacklock är resejournalist, och har fått chansen att åka med på premiärturen för Aurora Borealis, ett superlyxigt kryssningsfartyg där man utlovas få se norrskenet. Första natten ombord väcks Lo av ett skrik, och hon ser hur en kvinna kastas överbord. Men när hon larmar besättningen visar det sig att hytten hon såg kvinnan i är tom, obokad. Och besättningen verkar inte ta henne på allvar. Lo har några dagar tidigare haft ett inbrott i sin lägenhet. Kan det vara så att hon är så traumatiserad av det att hon inbillar sig saker? Men så börjar saker hända ombord, och Lo känner sig definitivt inte trygg. Vad är det egentligen som hände rombord?
 
Jodå, jag gillar som sagt den här boken. Men vissa saker stör mig. Upplösningen känns lite otrolig. Och att den skandinaviska besättningen ombord skulle vara så dåliga på engelska, det stämmer liksom inte...
 
Men visst, jag ångrar inte att jag läste boken, och den ligger fortfarande hyfsat högt på min lista. Men  den förra var bättre.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela