karinboktok.blogg.se

Att läsa är att leva. Här skriver jag om böcker jag läst. Utbudet är blandat, men deckare dominerar.

Mysig feelgood om kampen för ett bad

Publicerad 2018-11-30 18:41:54 i Allmänt,

Konsten att hålla sig flytande av Libby Page är en riktigt mysig roman. Jag var lite tveksam först, men jag tycker att boken växte vartefter man läste den.
 
Boken har två huvudpersoner. Åttiosexåriga Rosemary, som har bott hela livet i Brixton, och som simmar i utebassängen varje dag. Hennes man har dött, och även väninnorna börjar försvinna. Rosemary känner sig ensam. Men i bassängen känner hon sig hemma och i sitt rätta element.
 
Kate är nyinflyttad i Brixton. Hon är journalist på lokaltidningen, och får mest skriva om bortsprungna katter och hundar. Men så får hon i uppgift att skriva om utebassängen.
 
Så småningom blir Rosemary och Kate vänner, och de kämpar tillsammans för sitt älskade bad. Det är ett härligt persongalleri i övrigt också, och man blir glad av den här boken. Feelgood på hög nivå!
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela