karinboktok.blogg.se

Att läsa är att leva. Här skriver jag om böcker jag läst. Utbudet är blandat, men deckare dominerar.

Prosaiskt och poetiskt samtidigt

Publicerad 2018-11-10 09:34:25 i Allmänt,

Jakten efter vind av Gunilla Linn Persson är en fristående fortsättning på Hemåt över isen som jag läste för ett antal år sedan. Jag skulle säga med betoning på fristående, för förutom att båda utspelar sig på skärgårdsön Hustrun hänger de inte ihop särskilt mycket.
 
Jag minns inte jättemycket av Hemåt över isen, men jag minns att jag gillade den. Och jag gillar den här boken också. Den utspelar sig dels i början av 1900-talet, dels i nutid. Så småningom upptäcker man att båda skeendena på sätt och vis hänger ihop, men det tar ett tag. Berättelsen från början av 1900-talet är nästan lite poetisk, med lite nästan övernaturlig känsla, medan nutidsstoryn är rakt på sak och berättar som det är. Jag gillar den brytningen - det ger liksom berättelsen en extra dimension.
 
I början av 1900-talet hamnar den föräldralösa Colombine ombord på skeppet Arkansas of Copenhagen, på väg mot Kina. Hon har mönstrat på som manlig skeppsläkare. Hur kommer det att fungera?
 
Hundra år senare upptäcker Ellinor att hon inte alls ärvt skärgårdshemmanet efter sin pappa. Det har gått till hennes okända halvbror. Hon och hennes ungdomskärlek Herrman bosätter sig på den lilla klippön Stora Björn, som hon ärvt efter sin mamma. I den lilla sjöboden där hittar hon dagboksanteckningar och föremål från en resa till Kina...
 
Det här är en vacker bok med ett vackert språk. Man liksom sjunker in i den. Jag gillar!
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela