karinboktok.blogg.se

Att läsa är att leva. Här skriver jag om böcker jag läst. Utbudet är blandat, men deckare dominerar.

Kärleksfull och rolig berättelse ur hundperspektiv

Publicerad 2018-09-06 10:42:04 i Allmänt,

I En hunds bästa vän av W Bruce Cameron är det en hund som berättar. Eller flera hundar, fast ändå samma. Låter det konstigt? Det är det, fast eftersom det är så mysigt och roligt skrivet, blir det helt naturligt att hunden Toby återföds som Buddy, som återföds som Molly, som återföds som Max... Det låter skruvat, men Buddy (det är så han heter i stor del av boken, så jag kallar honom för enkelhetens skull så) är övertygad om att han finns på jorden för att skydda sin människa. Först handlar det om pojken Ethan, men så småningom kommer det att handla om Clarity, som vi får följa från hennes första stapplande steg till de allra sista. Och i någon skepnad finns Buddy/Molly/Max etc med hela vägen. Hen skyddar, älskar och är en trogen vän.
 
Det låter kanske lite löjligt, men det är det verkligen inte. Det är intressant att se världen ur en hunds ögon. Hen ser förstås vad vi människor gör, men i hundens ögon kan det bli till något helt annat.
 
Jag mer eller mindre sträckläste den här boken. Den är rolig, varm, hjärteknipande och lättläst. Ändå finns det en del sorg i den också. Kan absolut rekommenderas, och gillar du hundar är det obligatorisk läsning!
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela