karinboktok.blogg.se

Att läsa är att leva. Här skriver jag om böcker jag läst. Utbudet är blandat, men deckare dominerar.

Landskronadeckare med sympatisk hjältinna

Publicerad 2018-09-30 12:51:00 i Allmänt,

Ögonvittnet av Anna Bågstam är en deckare som utspelar sig i och kring Landskrona. Huvudperson är Harriet Vesterberg, och jag tycker om Harriet. Hon är ganska vanlig. Hon är inte alkoholiserad och eländig, men hon är heller inte elegant med sylvassa klackar och designkläder. Hon är som sagt vanlig, och gör en del misstag som vi andra. Och hon är inte polis, utan civil utredare, vilket får en del kollegor att titta misstänksamt på henne.

Harriet har just flyttat in hos sin pappa i lilla Lerviken, och fått ett nytt jobb hos poliseni Landskrona när boken börjar. Då hittas en kvinna brutalt mördad, och med ögonlocken upptejpade, som om hon inte får blunda.

Eftersom Harriet inte är polis, får hon inte riktigt gehör för sina tankar hos kollegorna. Hon bestämmer sig för att gå sin egen väg, och för att följa de spår hon tror på. Men var det så klokt? Hon inser snart att mördaren kanske finns i en ganska liten krets personer, där hon känner flera stycken.

Det här en helt okej deckare, varken bättre eller sämre än många andra. Det som lyfter den en bit över andra liknande deckare är just att Harriet är en sympatisk och rolig person, som man omedelbart tycker om. Jag kan absolut tänka mig att läsa mer om Harriet Vesterberg. Och det lär jag få göra, för cliffhangern i slutet av den här boken är nog den tydligaste jag sett.

 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela