karinboktok.blogg.se

Att läsa är att leva. Här skriver jag om böcker jag läst. Utbudet är blandat, men deckare dominerar.

Spännande bok om kvinnliga agenter och hämnd

Publicerad 2019-02-20 22:41:49 i Allmänt,

Kodnamn Alice av Kate Quinn är den andra boken på kort tid jag läser som utspelar sig i skuggan av kriget. För nån vecka sedan var det Cirkusflickan, som jag tyckte mycket om. Och jag gillar Kodnamn Alice också. I Cirkusflickan handlade det om andra världskriget, Kodnamn Alice utspelar sig faktiskt både under första världskriget, och strax efter andra världskriget.
 
1947 är det den amerikanska collegestudenten som blivit gravid. Vem pappan är vet hon inte riktigt. För att rädda familjens rykte tänker föräldrarna att hon ska föda sitt barn i Europa. Men Charlie har andra planer. Hon vill leta rätt på sin franska kusin Rose, som försvann under kriget.
 
1915 möter vi Eve Gardiner som blir värvad som spion för att strida mot tyskarna. Det jobbet för med sig saker hon inte kunnat föreställa sig, och hon blir nära vän med två andra kvinnliga agenter. Drygt trettio år senare sitter en alkoholiserad Eve i sitt hus i London, med bara minnen kvar. Plötsligt stiger Charlie in i hennes hus. Tillsammans ger de sig ut på en resa för att finna sanningne, och för att hämnas.
 
I ett efterord berätta rförfattaren att huvuddelarna i den här berättelsen bygger på verkliga händelser, och man får ganska utförligt reda på det. Intressant!
 
Det här är en rejäl tegelsten på nästan 600 sidor, men jag tycker den är väl värd att läsa.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela