karinboktok.blogg.se

Att läsa är att leva. Här skriver jag om böcker jag läst. Utbudet är blandat, men deckare dominerar.

Oupphörligt spännande dansk uppföljare

Publicerad 2021-12-06 21:06:00 i Allmänt,

Jag tittar på vad jag skrev om Kim Fabers och Janni Pedersens debutdeckare Vinterland, och jag tyckte den var spännande, men att något ändå saknades. Nu har jag läst uppföljaren Satans sommar, och här fattas minsann inget. Jag tycker den är välskriven och oupphörligt spännande.
 
Vi återser poliserna Martin Juncker och Signe Kristiansen, och också Martins fru, journalisten Charlotte. Hon får ett tips om att terrorattacken som Vinterland handlade om, kunde ha undvikits. Hon konfronterar sin man, men han vill inte att hon gräver i det, han är ädd för både henne och sig själv. Men Kristiansen är mer villig att hjälpa till.
 
Man hittar också en död man, en äldre advokat, som har en koppling till Juncker. När Juncker börjar gräva hittar han saker han helst velat slippa veta.
 
Den här boken slår den första med hästlängder även om den absolut inte var dålig. Men jag rekommenderar i alla fall att man läser Vinterland först, eftersom ganska mycket i den här boken går tillbaka till vad som hände där.
 
Jag längtar redan efter den tredje bok som jag utgår från kommer att dyka upp.
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela