karinboktok.blogg.se

Att läsa är att leva. Här skriver jag om böcker jag läst. Utbudet är blandat, men deckare dominerar.

Anna Jansson prickar ofta aktuellt tema

Publicerad 2015-04-14 17:13:00 i

Alla kan se dig är Anna Janssons sextonde deckare med Maria Wern i huvudrollen. Jag har läst allihop.Det kom ju fram en hel mängd kvinnliga deckarförfattare ungefär samtidigt; Anna Jansson, Liza Marklund, Helen Tursten, Mari Jungstedt, Camilla Läckberg... Jag har säkert glömt någon. Ofta klumpas dessa kvinnliga deckarförfattare ihop och anses mest skriva dussindeckare för pengar. Och jag kan delvis hålla med om det, när det gäller till exempel Läckberg och Jungstedt. Men jag tycker Anna Jansson ofta håller måttet. I böckerna om Maria Wern prickar hon ofta in aktuella ämnen. Fågeinfluensan i Främmande fågel är ett exempel. Den nya Alla kan se dig är ett annat. Den handlar om det faktum att vi alla snart kan ses på nätet, och att det kan vara svårt att skydda sig från detta. En del lägger aningslöst ut bilder, som sedan används i skumt syfte. Men det finns också smygtagna bilder och filmer och bilder som tagits med tvång, och som sedan används i utpressningssyfte. Om det handlar Alla kan se dig.
 
I boken blir flera äldre personer mördade och/eller svårt misshandlade. Finns det ett samband? Och vad har hänt med sextonårige Hugo, som försvann från Gotlandsfärjan efter att ha hälsat på sin syster på fastlandet? Mobbade Hugo, som är kär i Matilda, som dock inte vill se åt honom. Så försvinner Matilda också. Vad är det som händer? Maria Wern är nygift, och hennes man Björn är inte glad åt hur mycket tid Maria lägger på jobbet. Men det räcker inte med det. Plötsligt får Maria en film i sin mejl. Den är smygfilmad, på henne.Hon måste koncentrera sig på jobbet, mn det är inte lätt.
 
Det är oftast inte jättesvårt att lista ut vem som är mördaren i Anna Janssons böcker, men det gör liksom inte så mycket. Jag tycker hon skriver rätt väl, och man har naturligtvis lärt känna huvudpersonerna vid det här laget.
 
Några av Maria Werndeckarna är bättre, några är svagare. Jag tycker att den här ligger på den övre halvan. Den enda detalj jag hänger upp mig på är ifall en skola verkligen har haft en skolfotograf anställd? Brukar inte de jobba för firmor som kommer ut och plåtar? Här får man intrycket att fotografen varit anställd på skolan.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela