karinboktok.blogg.se

Att läsa är att leva. Här skriver jag om böcker jag läst. Utbudet är blandat, men deckare dominerar.

Peter Robinson i gammal god form

Publicerad 2016-08-23 09:05:40 i

Enligt förlaget är När musiken tystnar Peter Robinsons femtonde bok. På svenska då, antar jag. Tyvärr finns det en del böcker i Alan Banks-serien som inte äröversatta, och jag har inte riktigt orkat ta itu med att läsa dem på engelska. Nu börjar de bli såpass gamla, så det är kanske inte lika intressant längre.
 
Jag gillar verkligen Robinson och Banks. Det finns någon enstaka bok i serien som jag inte gillade lika mycket, men jag mionns just nu inte vilken. Men När musiken tystnar tillhör definitivt de bättre.
 
Alan Banks har blivit befordrad, och får ett känsligt fall på sitt bord. En kvinna i 60-årsåldern avslöjar att hon för nästan 50 år sedan blev våldtagen av en av dåtidens stora tv-kändisar, Danny Caxton. Caxton är 85 år numera. När man börjar nysta i fallet visar det sig att det finns fler offer. Men Caxton nekar. Vad kan man egentligen bevisa, femtio år senare?
 
Samtidigt får Annie Cabbot hand om en utredning där en ung flicka blir funnen död. Hon är naken och smutsig, och dessutom är hon både våldtagen och misshandlad. Spåren pekar mot en grupp män med pakistanskt ursprung, och polisledningen är livrädd för att bli anklagade för rasism, så Annie har ett svårt jobb, men får hjälp av Gerry Masterson som trots sin ungdom är både ambitiös och duktig.
 
Det här är en Peter Robinson i gammal god form. intressant, angelägen, med aktuella ämnen, lagom spännande. Peter Robinsons böker är sällan bladvändare, men det behövs inte, för de är så välskrivna. Den här boken är inget undantag.
 
 

Kommentarer

Postat av: Midnatts Ord

Publicerad 2017-02-02 13:02:10

Peter Robinson är en stark favorit hos mig och denna senaste boken gör mig verkligen inte besviken.

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela