karinboktok.blogg.se

Att läsa är att leva. Här skriver jag om böcker jag läst. Utbudet är blandat, men deckare dominerar.

Krypande spänning på engelska landsbygden, men spänningen kommer för sent

Publicerad 2017-08-07 21:29:12 i Allmänt,

Jag tyckte mycket om Glöm inte att låsa av Elizabeth Haynes, när jag läste den för några år sedan. Den var spännande på ett ganska krypande sätt. Därför hade jag rätt höga förväntningar på Haynes nya bok, Inte ensam.
Och javisst är den spännande. Men jag vet inte. Den är itne lika bra som jag minns Glöm inte att låsa.Men dålig är den ju inte. 
 
Sarah bor ensam i ett hus ute på landet. Hennes man omkom i en bilolycka för några år sedan, och båda barnen är utflugna. Så kommer en gammal bekant, Aiden, och behöver någonstans att bo. Hon hyr gärna ut sin gäststuga åt honom. Hon och Aiden trivs bra tillsammans och Sarah som alltid har har gillat Aiden känner en trygghet i hans närvaro. Men så börjar det hända en rad otrevliga saker. Sarah känner sig bevakad, hennes hund blir förgiftad, och det känns som om någon tar sig in i hennes hus när hon inte är där. Sonen Louis kompis Will dyker upp allt oftare - är det bra eller dåligt?

Aiden och Sarah utras om att styra berättelsen Sarah inser ganska snart att Aiden inte är samma man hon kände i ungdomen. Och vad jobbar han egentligen med? 

 

Så blåser det upp till storm, och då händer allt på en gång. Två personer i Sarahs absoluta närhet försvinner, hon är insnöad, och det finns någon som vill henne illa. Slutet är väldigt spännande, men det spänningen hade kunnat få visa sig lite tidigare också.

Den här boken får godkänt, men inte så mycket mer.

 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela