karinboktok.blogg.se

Att läsa är att leva. Här skriver jag om böcker jag läst. Utbudet är blandat, men deckare dominerar.

Jörn Lier Horsts nygamla bok Nattmannen

Publicerad 2017-03-10 09:08:00 i Allmänt,

Nattmannen är Jörn Lier Horsts femte deckare på svenska. De tidigare böckerna på svenska är Jakthundarna, Grottmannen, Vinterstängt och Blindgång. Men egentligen kommer Nattmannen före alla de fyra böckerna i originalutgivningen i Norge. Nu får vi veta hur både kommissarie William Wisting och hans dotter Line träffar personer som de i senare böcker har relationer med. Det gör inte så mycket, även om jag tycker det är lite synd när man startar med en bok mitt i en serie när man lanserar något nytt. Men det fungerar i alla fall.
 
Jag gillarbåde William och Line Wisting, även om Line lägger sig i sin fars polisutredningar lite osannolikt mycket. Hon skriver visserligen om dem i en kvällstidning, men det känns inte okej att hon bedriver nån slags privatspaning. Men det är väl min enda invändning. Annars gillar jag den här serien väldigt mycket.
 
Boken börjar med att man hittar ett avhugget huvud uppspetsat på en påle. Det visar sig tillhöra en ung flicka. Polisen står inför något de aldrig sett förut. Snart hittar man ett lik till...
 
Nattmannen känns aktuell trots att den egentligen har några år på nacken. Det handlar om ensamkommande barn, narkotikasmuggling och annat som vi tyvärr ser alltför mycket av.
 
Jag tycker inte det här är Horsts bästa bok i serien, men inte den sämsta heller. Den lägger sig i mitten någonstans. Och eftersom jag sätter alla hans böcker ganska högt betyder det att den är klart läsvärd!
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela