karinboktok.blogg.se

Att läsa är att leva. Här skriver jag om böcker jag läst. Utbudet är blandat, men deckare dominerar.

Deckargåta på Scillyöarna

Publicerad 2024-04-25 14:14:56 i Allmänt,

Dödens vik är det första jag läser av brittiska Kate Rhodes.Och det är inte dumt. Kanske inte den bästa deckare jag läst, men absolut läsvärd.Den utspelar sig på Bryher, en av Scillyöarna. Bara det är ett plus för mig, som är svag för öar.
 
Kriminalkommissarie Ben Kitto är uppvuxen på Bryher. Han har jobbat som polis i London, men där hände något som gör att han behöver en nystart. Han och hunden Shadow åker till Bryher. Han tänker sig att ta det lugnt och läka.
 
Men snart hittas en sextonårig flicka död på stranden. Samtidigt börjar det storma, och ingen kan nå ön eller resa därifrån. Alltså finns mördaren fortfarande på ön. Och Scillypolisen är inte precis vana vid mordutredningar, så Ben erbjuder sig att hjälpa till. Eller blir han inlurad i utredningen? Det beror på vem man frågar. Och Ben hinner misstänka många personer innan han slutligen finner mördaren.
 
Det här ska vara första delen i en serie, och ja, jag läser gärna mer om Ben och Shadow.
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela