karinboktok.blogg.se

Att läsa är att leva. Här skriver jag om böcker jag läst. Utbudet är blandat, men deckare dominerar.

Riktigt bra gåtfull australisk spänningsroman

Publicerad 2024-07-23 13:09:00 i Allmänt,

Dirt Town av Hayley Scrivenor - ska man kalla den deckare, kriminalroman, spänningsroman eller helt enkelt roman? Jag vet nte riktigt, men det jag vet är att den är fascinerande och att den biter sig fast. Jag tror jag bestämmer mig för spänningsroman, förresten.
 
Staden heter Durton, men barnen kallar den Dirt Town.  Det är en australisk småstad där inget händer. Tills det gör det. De två bästisarna Esther och Ronnie lämnar skolan en fredagseftermiddag som vanligt. Men Esther, tolv år, kommer aldrig hem. Man söker efter henne på alla sätt. Men Ronnie är övertygad om att hon ska hitta sin bästa vän. Men då behöver hon hjälp av kompisen Lewis. Problemet är att Lewis har sett något. Men det kan han absolut inte berätta för någon, inte ens för Esthers skull. Eller kan han det?
 
Kriminalinspektör Sarah Michaels får hand om fallet. Det finns många misstänkta, men när polisen blir tvungna att avskriva den ena efter den andra finns snart inte så många möjliga gärningsmän att välja på. Till sist löser man fallet, men upplösningen är lite överraskande. Det var inte precis det man trodde.
 
Det här är välskrivet, gåtfullt, och den tryckande värmen bidrar till en tryckande känsla. Det här är riktigt bra!
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela